LEIDSCHENVEEN YPENBURG 2040

Ruimte voor de Stad – 2016

Hague Hills | Leidschenveen – Ypenburg 2016

Ruimte voor de Stad is een initiatief van gemeente Den Haag waar de focus wordt gelegd op de stad in 2040. Hoe gaan we om met de groeiende bevolking, technologische vooruitgang en het streven van Den Haag om in 2040 CO2 neutraal te zijn? Onder leiding van het ontwerp team, Studio Kustlijn Architecten & Haagse Makers, is er samen met de bewoners van het stadsdeel na gedacht over dit toekomstbeeld.

Bij de aanvang van het onderzoek bleek dat Leidschenveen – Ypenburg als enige stadsdeel geen gebiedscoalitie had. Dit zegt iets over de wijk. Zijn de bewoners niet betrokken bij hun stadsdeel, of simpelweg niet geïnteresseerd? Opmerkelijk was de sterke segregatie tussen Leidschenveen en Ypenburg. De delen hebben een verschillende geschiedenis en worden fysiek gescheiden door een snelweg. De Leidschenvener kent de Ypenburger niet en andersom.

Voor een goed functionerend stadsdeel is het belangrijk om bewoners in de wijk te houden. Er moet genoeg ruimte zijn voor werken, recreëren en wonen. Waar het overgrote deel van het stadsdeel nu monotoon is in functie en daardoor als slaapstad wordt ervaren, zal een functiemenging positief bijdragen aan de levendigheid van de wijk en daarmee de lokale economie stimuleren.

Wanneer er gekeken wordt naar de ligging van Leidschenveen – Ypenburg heeft het een unieke ligging in de Randstad. Het is centraal gelegen ten opzichte van het centrum van Den Haag en Rotterdam. Grenzend aan Voorburg, Delft en Rijswijk. De snelwegen A4 en A12 die het stadsdeel nu opdelen worden niet gezien als een belemmering, maar juist als een kans. De snelwegen in de huidige vorm nemen veel ruimte in beslag. Bij het Prins Clausplein zijn door de jaren steeds meer banen toegevoegd wat heeft geleid tot zijn huidige vorm. Het kruispunt is hierdoor niet efficiënt ontworpen. Wanneer auto’s volledig zelfrijdend zijn, zal dit verkeer vele malen efficiënter zijn dan het huidige. De auto’s kunnen dichter op elkaar rijden, of zelfs bij elkaar aansluiten als een trein. Ook de aanleg van de Rotterdamsebaan tunnel zal de druk op de snelweg in de gehele Vlietzone afnemen. Hierdoor kan de snelweg compacter worden uitgevoerd. De ruimte die vrijkomt wanneer het Prins Clausplein wordt herzien kan dienen als uitbreiding van Den Haag, waarbij het Prins Clausplein als het nieuwe belangrijkste knooppunt van het MRDH of zelfs de Randstad zou kunnen dienen. Hier stopt de potentie van de verkeersaders niet. De opdeling die nu in het stadsdeel wordt ervaren, kan worden opgelost door de snelwegen te overkappen. Als voorbeeld kan gegeken worden naar de Leidsche Rijntunnel in Utrecht. Door deze overkapping ontstaat een nieuw landschap, genaamd “Hague Hills”, waar de mogelijkheden oneindig zijn. Een glooiende heuvel biedt ruimte voor nieuwe bedrijven, woningen en recreatie mogelijkheden. Door deze verbinding zal de segregatie tussen Leidschenveen en Ypenburg, maar ook de segegratie van het stadsdeel tenopzichte van de omliggende steden, afnemen.

Lees meer op:
stedenintransitie.nl
posad.nl

Projectinformatie

Jaar
– 2016

Plaats
– Den Haag

Fasen
Schetsontwerp;
Voorlopig ontwerp;

Opdrachtgever
Gemeente Den Haag

Betrokken partijen: